Pastry
Sumber: Chef Alex Goh
Bahan-bahan :
(A)
200g mentega
100g gula ising
1/4 sudu kecil esen vanila
(B)
1 biji telur
(C)
420g tepung
1 sudu besar susu tepung
(A)
200g mentega
100g gula ising
1/4 sudu kecil esen vanila
(B)
1 biji telur
(C)
420g tepung
1 sudu besar susu tepung
Cara:
1. Putar (A) hingga lembut. Masukkan (B) dan terus memutar hingga gebu.
2. Masukkan (C) dan gaul hingga doh yang lembut dan licin terbentuk.
3. Ambil sedikit doh dan tekankan ke dalam acuan tat. Potong lebihan di tepi-tepi acuan dengan pisau.
4. Cucukkan dasar tat dengan garfu.
5. Bakar selama 12 minit atau hingga perang keemasan.
6. Keluarkan dari acuan dan biarkan sejuk. Simpan di dalam bekas kedap udara.
1. Putar (A) hingga lembut. Masukkan (B) dan terus memutar hingga gebu.
2. Masukkan (C) dan gaul hingga doh yang lembut dan licin terbentuk.
3. Ambil sedikit doh dan tekankan ke dalam acuan tat. Potong lebihan di tepi-tepi acuan dengan pisau.
4. Cucukkan dasar tat dengan garfu.
5. Bakar selama 12 minit atau hingga perang keemasan.
6. Keluarkan dari acuan dan biarkan sejuk. Simpan di dalam bekas kedap udara.
Tips: Kulit pastry ni agak lembut so lebih senang letak cling film pastu baru roll dan tekap ngan tart cutter dan letak dlm acuan. Then guna cling film gak utk ratakan dalam acuan.
Krim kastad:
Sumber: lynn hassan
100g instant kastard
200g air sejuk
100g non dairy topping cream
100g instant kastard
200g air sejuk
100g non dairy topping cream
Cara:
Pukul semua dlm mixer sampai kental, jangan terlalu lama.
Paipkan krim , pakai nozel cream puff or swirl nozel.
Cucukkan buah2an.
Lastly: glaze dengan 100g gel aprikot yg telah direneh dengan 60g air.
Pukul semua dlm mixer sampai kental, jangan terlalu lama.
Paipkan krim , pakai nozel cream puff or swirl nozel.
Cucukkan buah2an.
Lastly: glaze dengan 100g gel aprikot yg telah direneh dengan 60g air.
No comments:
Post a Comment