As usual...kami sekeluarga beraya kat sini..di Sri Kembangan.. Kak Tam aka adikku yg belajar kat UiTM pun join skali...
So daku masak Roasted Chiken utk lunch..kira nak spesel la kunun..pastu petang raya pegi jenjalan kat Jusco Equine..dekat jer ngan umah..
LEMON ROSEMARRY CHICKEN GRILLED
Sumber : The Naked Chef (Jamie Oliver)
Bahan-bahan
· 1 kg ayam/1 ekor ayam (daku wat separuh jer)
· 1 biji lemon
· 3 ulas bawang putih
· 2 sudu besar olive oil
· Segenggam Rosemary Kering - 1/2 botol kecil
· 1 sudu besar serbuk lada hitam
· 2 biji kentang dibelah 2 - letak lebih
· 2 biji tomato atau lebih
· Baby carrots - guna carrot besar yg dipotong2
· 1 biji bawang besar dibelah 4
· 2 sudu serbuk Paprika - ditambah
· Kicap Pekat - ditambah
· Garam dan gula secukup rasa
· Madu 2 sudu besar
Cara-cara
· Lemon, kentang dan bawang putih direbus selama 15 minit. Angkat dan tos.
· Tumbuk bawang putih dan rosemary sehingga lumat.
· Gaulkan bahan yg ditumbuk tadi dengan olive oil dan campur sedikit garam dan serbuk lada hitam. Ambik sedikit bahan ini dan gaulkan dengan kentang, bawang besar, baby carrots dan tomato.
· Lemon tadi dicucuk cucuk dengan garfu supaya jusnya nanti keluar dan disumbat ke dalam perut ayam.
· Sumbatkan juga beberapa kentang, bawang dan baby carrot ke dalam ayam tadi.
· Jeni cucuk lubang ayam tu dengan toothpick supaya tak terkeluar bahan2 tadi.
· Lumurkan ayam tadi dengan bahan tumbuk tadi.
· Susun kentang, tomato, bawang dan baby carrots dan bakar didalam oven 180'c selama 1 jam atau sehingga masak.
Brown Sos
Bahan:
1/2 biji bawang besar (potong dadu kecil-kecil)
Sedikit susu (fresh milk)
Lada hitam (ikut suka)
3 sb brown sos (guna jenama Knorr)
3 cawan air panas
1 sb butter
Cara
* Campur air panas dan brown sos hinnga sebati
- Tumis bawang besar
- Masukkan bahan * dan susu - kacau sebati
- Masukkan lada hitam dan garam
- Biarkan mendidih sekejap dan matikan api
No comments:
Post a Comment