04 September 2009

Double Chocolate Muffin

Hari ni sahur ngan muffin, egg tart & susu...dah lama tak makan muffin...so yesterday i baked some muffins...seperti biasa mestilah muffin cokelat yg menjadi fav...kalau daku wat muffin lain...saje nak try new recipes...diff flavours...mesti tak laku...daku jugak yg kena menghabiskan...

Hubby pulak makan megi...yesterday buka puasa kat luar...so tadak le left over...semalam daku tanya dia nak makan aper...nak makan roti...tetiba hari ni tukar menu pulak...act dah 2 hari tak bersahur...terbabas...selalunyer Hubby yg bangun awal...maklumlah masuk keje kul 5 pg...klu dia lewat...daku pun lewat ler...

Double Chocolate Muffin
Sumber: Quick N Easy Treats

Bahan-bahannya
1 ¾ cawan tepung gandum
1 sudu teh bicarbonate of soda
¾ cawan gula perang
¼ cawan serbuk koko
100 gram mentega, dicairkan
1 biji telur
¾ cawan yoghurt plain
½ cawan susu coklat
½ sudu teh esen vanilla
½ cawan coklat cip

Cara-caranya
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180’C.
2. Ayak tepung, bicarbonate of soda dan serbuk koko bersama dan masukkan gula.
3. Pukul telur dan esen vanilla, masukkan kesemua bahan cecair kedalam adunan tepung.
4. Kaup dan pusing satu arah menggunakan garfu sehingga tepung serata bersama adunan yang lain.
5. Sendukkan adunan kedalam loyang muffin yang telah dilengser.
6. Bakar selama 20 minit atau sehingga lidi pengguji keluar bersih
.

1 comment:

Ummi said...

kt umah aku pon sama,apa sj yg berasaskan cokelat suma laju..kalo flavour len,...mau 2,3 hari x abis lagi.