16 August 2009

Cubaan Pertama :: Sekut Raya

Hik hik hik...tetiba teringin nak cuba buat kuih raya so apalagi carik kat MyResepi...jumpa la kuih nih..bahan pun sempoi...memang ada stok kat umah tapi daku wat separuh adunan jer..untuk makan kat umah..untuk raya nanti wat lain...

Chocolate chip cookies
Sumber : Nadia @ MyResepi


Bahan-bahan ( 100 biji )
  • 450g tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 250g mentega
  • 115g gula halus
  • 110g gula perang
  • 100g chocolate chips
  • 3 sudu besar cocoa powder
  • 250g gajus(panggang dan cincang halus) *daku guna badam
  • 1 sudu kecil baking soda

Cara-cara

  1. Pukul mentega dan gula sampai kembang
  2. Masukkan telur dan pukul lagi
  3. Masukkan tepung+baking soda yg telah diayak, sedikit demi sedikit dan juga chocolate chips dan kacau
  4. Masukkan gajus dan kacau lagi
  5. Buat bulat kecik-kecik dan tekan dengan garfu atau apa-apa bentuk yang disukai
  6. Bakar dalam oven pada suhu 160C selama 15 minit

2 comments:

Ummi said...

harus dicuba nihh..tp waiting list dah ada 10 jenis..ermmmmmmmmm....

^^MaiRa^^ said...

ok lah rasa dia..crunchy2..
10 jenis? banyaknyer...kongsi la skit yg mana sedap